Ventspils lidostas vēsture

Ventspils lidlauks izveidots pirms Otrā pasaules kara. Līdz 1939. gadam ticis plānots atklāt gaisa satiksmes līniju Rīga – Ventspils – Liepāja, kas tomēr netika realizēta. Pēc “Bāzu līguma” nosacījumiem 1940. gadā to pārņēma PSRS karaspēka kontingents, 1941. gada jūnijā šeit bija stacionēti 54 padomju bumbvedēji SB, kas bija 40. ātrā bumbvedēju aviācijas pulka sastāvā.

Ventspils lidosta tika uzcelta 1975.gadā. Tika izbūvēts asfaltbetona seguma skrejceļš 1300 m x 35 m, kā arī lidlaukā atradās vadības dispečeru punkts. Tobrīd lidostā strādāja 45 cilvēki. Lidlauku izmantoja gaisa kuģi AN-24, AN-2, YAK-40, MI-2. Sākotnēji tika piedāvāti regulārie reisi tikai trīs virzienos: Ventspils – Rīga, Ventspils – Minska un Ventspils – Ļeņingrada. Bez regulārajiem reisiem tika veikti lidojumi dažādu resoru uzdevumā: valsts robežas aizsardzība, naftas vada uzraudzības aplidojumi, mežu patrulēšana, satiksmes uzraudzība, zivju inspekcija u.c.

Lidostas darbība tika pārtraukta 1983. gadā valdības politisku apsvērumu dēļ. 1997. gadā tika uzsākts darbs pie lidostas atjaunošanas.

2000.gadā tika izveidota Lidostas administrācija. Personāls apguva apmācības programmas, tika veikts skrejceļa seguma remonts, sakārtota un aprīkota pagaidu pasažieru apkalpošanas ēka.

2003.gadā uzbūvēts jauns Ventspils lidostas pasažieru terminālis. Būvdarbu ģenerāluzņēmējs – Ventspils būvfirma SIA „Būve”. Kopā izbūvētas telpas 302m² platībā.

2004.gadā Ventspils lidostas teritorijā tika izbūvēta aviācijas degvielas uzpildes stacija. Projektu realizēja un gaisa kuģus ar aviācijas degvielu apgādāja SIA “Baltimar DUS”. Pirmais šī pakalpojuma klients bija Latvijas Gaisa spēku helikopters Mi-8, kurš tiek izmantots aviācijas glābšanas un meklēšanas operācijās, jo tieši aviācijas degvielas pieejamība Ventspilī var būt noteicošais faktors veiksmīgu glābšanas operāciju nodrošināšanai Kurzemes un Baltijas jūras reģionā. Kopš 2014.gada gaisa kuģus ar aviācijas degvielu nodrošina SIA “Baltimar VT”

2008. gadā lidosta apkalpoja 7894 pasažierus, kas pamatā bija saistīts ar 2008.gadā nacionālās aviokompānijas “airBaltic” veikto pētījumu potenciālai pasažieru plūsmai un lidojumu virzieniem no Ventspils lidostas. Lidojumi maršrutā Ventspils – Rīga – Ventspils tika veikti ar Fokker 50 un ATR 42 tipa lidmašīnām no 2008. gada 11.aprīļa līdz 2008. gada 30.septembrim. Aviokompānija “airBaltic” 2008.gada laikā kopumā veica 476 lidojumus, pārvadājot 6 607 pasažierus.

2009.gadā tika veikti Ventspils lidostas skrejceļa virsmas kārtas atjaunošanas darbi un notekūdens sistēmas remontdarbi.

2011.gadā Ventspils lidlaukam tika noteikts valsts nozīmes lidlauka statuss. 2011.gada 5.jūlijā tika pieņemti Ministru kabineta noteikumi Nr.536 “Noteikumi par sabiedrības ar ierobežotu atbildību “Ventspils lidosta” lidlauka statusu, lidlauka teritorijas robežām un šīs teritorijas plānoto (atļauto) izmantošanu”. Noteikumi nosaka valsts nozīmes civilās aviācijas lidlauka statusu SIA “Ventspils lidosta” lidlaukam, kā arī lidlauka teritorijas (arī turpmākai attīstībai nepieciešamās teritorijas) robežas un šīs teritorijas plānoto (atļauto) izmantošanu.